Jednym z popularnych przykładów była fotografia statku przepełnionego ludźmi, którą opisywano jako fotografię okrętu przepełnionego... Europejczykami, przybijającego do bliżej nieokreślonego portu Afryki Północnej, wykonaną podczas II wojny światowej.
Przyznam, że od razu, gdy tylko zobaczyłem te zdjęcia na którejś z arabskich witryn, jako fotografa-amatora zdziwiła mnie jakość kolorów tych zdjęć, zupełnie nie pasująca do barw kolorowych fotografii z okresu II wojny światowej. Od początku byłem pewien, że to kłamstwo lub fotomontaż.
Nie zdziwiłem się więc, gdy wpisując w wyszukiwarkę nazwę statku widoczną na jednej z fotografii - „VLORA” - od razu natrafiłem na ☞ francuskojęzyczną stronę Wikipedii. Tam zaś od razu rzuca się w oczy jedna z tych samych fotografii przedstawiających niby „Europejczyków uciekających do Afryki Północnej” z ogromnie ważną różnicą w opisie: otóż w rzeczywistości na fotografiach są przedstawieni... Albańczycy uciekający do Włoch w 1991 roku.
Statek VLORA w 1994 roku |
Kilka osób zadało mi pytanie, w jakim celu arabskim i muzułmańskim ośrodkom propagandowym zależy, abyśmy myśleli, że na tych fotografiach są „Europejczycy uciekający do Afryki Północnej”? Przecież odpowiedź jest taka prosta... propaganda.
Pokazując nam (Europejczykom), że oni (muzułmanie z Afryki Północnej) jakoby przyjmowali nas z otwartymi rękoma podczas wojny w Europie (jak to niby miały przedstawiać fotografie Albańczyków we Włoszech), chcą wywołać w nas elementarny odruch wdzięczności i tym samym doprowadzić do poczuwania się ich „dłużnikami” - przecież oni (niby) przyjmowali nas, więc my musimy odpłacić się tym samym i nie mamy moralnego prawa nawet narzekać na muzułmańskie hordy podbijające nasz kontynent...
Tak właśnie działa propaganda i o to właśnie chodzi w tym fałszerstwie.
© Paul Ityk
24 września 2015
Z zagranicy - specjalnie dla ITP
Uaktualnienie, 13 listopada 2015:
Historia ta ma ciąg dalszy w artykule "Duża historia małego kłamstwa".
Notatka:
Tekst nadesłany pocztą elektroniczną.
Fot.1 © Luca Turi / wikipedia
Fot.2 © Pascal Riteau / wikipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz