W 1985 roku ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Na scenie debiutowała w 1985 roku w roli Iriny w „Trzech siostrach” Antoniego Czechowa w reżyserii Macieja Englerta na deskach warszawskiego Teatru Współczesnego, gdzie dwa lata później u tego samego reżysera zagrała Hellę w adaptacji „Mistrza i Małgorzaty” Michaiła Bułhakowa.
Wcześnie związała się z filmem. Jeszcze jako nastolatka, w latach 70., zagrała w dwóch filmach dla młodzieży. W czasie studiów aktorskich, w 1983 roku, wystąpiła w debiucie reżyserskim Jacka Koprowicza – „Przeznaczeniu", biograficznym filmie o Kazimierzu Przerwie–Tetmajerze, zagrała Laurę – muzę poety. Potem współpracowała z Piotrem Szulkinem, u boku Daniela Olbrychskiego zagrała młodą prostytutkę Once w filmie fantastycznym „Ga, ga. Chwała bohaterom” (1985), który stał się dopełnieniem kosmicznej trylogii Szulkina. Była też Mimi Zarzecką w „Komediantce” Jerzego Sztwiertni (1986).
Powodzenie przyniosły jej role w kolejnych filmach – postać Ali w komedii Juliusza Machulskiego „Kingsajz” (1987) i przede wszystkim główna rola w śmieszno–gorzkim obrazie o marzeniach – „Pociągu do Hollywood” w reżyserii Radosława Piwowarskiego (1987).
Figura stworzyła w nim portret prowincjonalnej Marilyn Monroe. Zagrała Mariolę Wafelek, bufetową w pociągu, która pisze listy do Billy'ego Wildera. Wierzy, że reżyser kiedyś ją zaangażuje. Młoda aktorka, o kobiecych kształtach, bujnym biuście, obdarzona seksapilem, wkrótce stała się uosobieniem polskiej seksbomby.
"Kiedy stałam się już kobietą i jednocześnie zawodową aktorką, cała moja długa droga polegała na tym, żeby widziano mnie inaczej niż tylko przez pryzmat mojej powierzchowności” – powiedziała aktorka – „Przez długie lata przez tę moją kobiecość odbierano mi prawo nie tylko do posiadania talentu, ale też często intelektu”. ("Exklusiv” 2006, nr 5).Jej kolejne filmowe postaci to m.in. wyrachowana Marta z psychologicznego obrazu Barbary Sass „W klatce” (1987), Superblondyna w „Porno” Marka Koterskiego (1989) oraz Karolina z „Panien i wdów” Janusza Zaorskiego (1991).
W latach 90. aktorka próbowała szczęścia w Ameryce, w Hollywood. Udało jej się zagrać m.in. epizodyczne role w filmach Roberta Altmana – „Graczu” (1992) i „Pret–a–Porter” (1994). Wystąpiła także w filmach telewizyjnych – „Red Shoe Diaries” Zalmana Kinga (1992) oraz „Fatal Past” w reżyserii Clive'a Fleury'ego (1993).
W Polsce w tym czasie grała nadal u Juliusza Machulskiego, można ją było oglądać w „Kilerze” (1997) i „Kiler–ów 2–óch” (1999).
Kiler (1997) |
W „Autoportrecie z kochanką” Radosława Piwowarskiego (1996) stworzyła ciekawą postać Diany, dojrzałej kobiety, która związuje się ze zbuntowanym młodym chłopakiem Kubą (w tej roli Waldemar Błaszczyk). Historia ich związku to jednocześnie opowieść o buntowniczej młodości i dorastaniu do świata dorosłych. Figura przekonująco wcieliła się również w postać polskiej emigrantki Teresy w „Szczęśliwego Nowego Jorku” Janusza Zaorskiego na motywach dramatu Edwarda Redlińskiego (1997).
Grała u Andrzeja Kondratiuka we „Wrzecionie czasu” (1995) i „Słonecznym zegarze” (1997) – dwóch z trzech części sagi o rodzinie Kondratiuków, a także u Jerzego Stuhra w jego „Historiach miłosnych” (1997). Janusz Majewski obsadził ją u boku Marka Kondrata w „Złocie dla dezerterów” (1998). Za rolę Gosi w „Ajlawju” Marka Koterskiego (1999) dostała Złote Lwy w Gdyni. Świetnie poradziła sobie również z rolą Podstoliny w Wajdowskiej ekranizacji „Zemsty” (2002). U Romana Polańskiego w jego nagrodzonym Oscarem „Pianiście” (2002) zagrała epizod sąsiadki demaskującej Żyda.
Do teatru Figura wróciła pod koniec lat 90. W 1997 roku w Krakowskim Teatrze Scena STU zagrała w monodramie Grzegorza Skurskiego „Lustro". W 2002 roku w gdańskim Teatrze Wybrzeże można ją było oglądać jako Hankę w „Hanemannie” Stefana Chwina w reżyserii Izabelli Cywińskiej. Stworzyła dojrzałą, pełną dramatyzmu rolę.
"Odkryciem tego przedstawienia jest grająca Hankę Katarzyna Figura, która występuje tu – uwaga! – w roli tragicznej” – pisał Roman Pawłowski. – „Jej Hanka z równą siłą szoruje podłogę i walczy o przybranego syna. Scena samobójstwa, w której idzie odkręcić kurki z gazem okryta haftowanym ręcznikiem – jak do ukraińskiego ślubu – chwyta za gardło”Od 2006 roku Figura związana była z warszawskim Teatrem Dramatycznym, gdzie wystąpiła w spektaklu „Alina na zachód” Dirka Dobbrowa w reżyserii Pawła Miśkiewicza (2006). Pokazała postać Matki – rozczarowanej kobiety początkowo ukrywającej się pod maską beztroski i uśmiechu.
("Gazeta Wyborcza” 2002, nr 24).
"Aktorka stosuje środki zarówno farsowe (ekstatyczne mycie szyb i klozetu, niczym z reklam środków czyszczących), jak i bardzo subtelne; przyjemnie obserwować, jak zmienia się jej sposób poruszania, tembr głosu, a nawet śmiech – od ciepłego, zmysłowego, poprzez sztuczny i egzaltowany, aż do dziecięco spontanicznego” – pisała Anna R. Burzyńska.W 2006 roku Figurę można było także oglądać jako Maszę w „Trzech siostrach” Pera Olova Enquista na motywach dramatu Antoniego Czechowa w inscenizacji Piotra Cieślaka (Teatr Dramatyczny w Warszawie) i w monodramie „Badania terenowe nad ukraińskim seksem” Oksany Zabużko w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej w warszawskim Teatrze Polonia. Historię pisarki szukającej – podobnie jak Figura – szczęścia za oceanem pokazała drapieżnie, bardzo intensywnie, w wielu momentach przejmująco.
("Tygodnik Powszechny” 2006, nr 4)
Śmierć i dziewczyna (2012) |
"Paula Strasberg (Katarzyna Figura), przyjaciółka i mentorka, z jednej strony wspiera Marilyn, usiłuje wzmocnić jej kruche poczucie wartości i przekonuje ją, iż jest większa niż Chrystus” – pisała Anna R. Burzyńska. – „Z drugiej zaś – zazdrości jej, bo widzi w niej swoje młodsze, pod każdym względem znacznie doskonalsze odbicie. Kobiety łączy dziwna relacja, ni to macierzyńska, ni to erotyczna, ni to nienawistna”("Dwutygodnik Strona Kultury” 2009, nr 3).Doskonałe role w różnych poetykach Figura stworzyła w ostatnich latach w filmie. Z szaleńczą pasją, podkreślając surrealizm obrazu, zagrała Ubicę u boku Jana Peszka – Ubu w filmie „Ubu Król” Piotra Szulkina na motywach dramatu Alfreda Jarry'ego (2003). Ryszard Brylski zaangażował ją z kolei do roli Haliny Iwanek w „Żurku” (2003).
"Poprzednie role bardzo ją szufladkowały” – mówił reżyser – „ale nawet w nich dawała wyraźne sygnały, że ma dużo większe możliwości. To gdzieś z niej emanowało i ja to dostrzegłem. Nie bałem się”("Przekrój” 2003, nr 47).Figura jako zmęczona życiem wdowa wychowująca nastoletnią córkę stworzyła prawdziwą, bliską naturalizmowi kreację w filmie o miłości i dążeniu do prawdy. W 2007 roku w obsypanym nagrodami telewizyjnym obrazie „Aria Diva” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej zagrała tytułową divę operową Joannę, która poznaje ustatkowaną, ale niespełnioną mężatkę Basię. Wkrótce między kobietami rodzą się głębokie uczucia, które nie ograniczają się do fascynacji i sympatii.
W 2013 aktorka przeprowadziła się do Gdyni i od listopada 2013 roku jest etatową aktorką Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
© Monika Mokrzycka-Pokora
Czerwiec 2007; luty 2014 (uaktualnione przez FP889)
źródło publikacji:
www.culture.pl
Czerwiec 2007; luty 2014 (uaktualnione przez FP889)
źródło publikacji:
www.culture.pl
☞ IMDb (angielski)
☞ Wikipedia (polski)
☞ Filmografia (polski)
Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985) |
Pierścień i róża (1986) |
Pociąg do Hollywood (1987) |
Autoportret z kochanką (1996) |
Kiler (1997) |
Stacja (2001) |
Zemsta (2002) |
Kariera Nikosia Dyzmy (2003) |
Ubu król (2003) |
Wiedźmy (2005) |
Aria Diva (2007) |
To nie tak jak myślisz, kotku (2008) |
Cudowne lato (2010) |
Wyjazd integracyjny (2011) |
Yuma (2012) |
Ilustracje:
fot.1: © Roman Sumik / Filmoteka Narodowa
fot.2: © Jacek Szymczak / Filmoteka Narodowa
fot.3: © brak informacji / Culture.pl
for.4-20: © różni autorzy / Film Polski
ARTYKUŁ PRZYWRÓCONY Z KOPII ZAPASOWYCH, Z TEGO POWODU ORYGINALNY FORMAT ARTYKUŁU MOŻE NIE PASOWAĆ DO FORMATU OBECNEGO BLOGU. NIEKTÓRE ILUSTRACJE MOGĄ BYĆ OBECNIE NIEDOSTĘPNE, A LINKI MOGĄ BYĆ NIEAKTUALNE.
UAKTUALNIENIE: 2018-03-27-23:49 /A.P. (ilustracje)
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń