Nie pozwól aby przepadły stare fotografie, filmy czy pamiętniki! Podziel się nimi ze wszystkimi Polakami i przekaż do zasobów Archiwum Narodowego IPN!
OSTRZEŻENIE: NASZA WITRYNA JEST NIEPOPRAWNA POLITYCZNIE I WYRAŻA BEZMIERNĄ POGARDĘ DLA ANTYPOLSKICH ŚCIERW ORAZ WSZELKIEJ MAŚCI LEWACKIEJ DZICZY I INNYCH DEWIANTÓW.
UWAGA: PRZEGLĄDASZ STRONY ARCHIWALNE!
NASZ ZAWSZE AKTUALNY ADRES BIEŻĄCEJ STRONY TO:
tiny.cc/itp2

Mikulski, Stanisław

27 listopada 2014 roku zmarł Stanisław Mikulski, jeden z najbardziej rozpoznawanych aktorów nie tylko w Polsce. Miał 85 lat.

Urodził się 1 maja 1929 roku w Łodzi. Jan i Helena Mikulscy byli tkaczami. Dzieciństwo spędził na łódzkich Bałutach, a po wybuchu wojny mieszkał z rodziną w Śródmieściu. W 1950 roku zdał maturę w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi i bezskutecznie próbował otrzymać jakąś rolę w nowo powstałym łódzkim studiu filmowym, jednak musiało upłynąć kilka lat zanim zagrał pierwszą znaczącą rolę w filmie "Kanał".

Wielką popularność zdobył przede wszystkim dzięki głównej roli w kultowym serialu telewizyjnym z lat 1967-1968 "Stawka większa niż życie", od której "uciekał" potem przez całe życie:
– ["Stawka większa niż śmierć"] to przecież sama radość dla aktora w moim wieku, że mógł znowu wystąpić i pokazać się publiczności. Nowe doświadczenie, bo przecież współczesny Kloss to już zupełnie inne kino niż filmy kręcone na taśmie liczonej na kilometry. Ale, o ironio, to występ w produkcji, gdzie spotykają się Państwo z postacią, od której uciekałem od lat siedemdziesiątych! Jak widać, nie można uciec do końca.  – powiedział aktor.
O postaci Hansa Klossa wspomniał w swej autobiografii m.in.:
Bywały takie momenty, że ja pragnąłem o nim za wszelką cenę zapomnieć. Kończyło się jednak tym, czym zawsze kończy się walka z wiatrakami: świat mi na to nie pozwalał. Nawet w odległej Mongolii, i to po wielu latach od nakręcenia Stawki większej niż życie, byłem rozpoznawany na ulicy, a co dopiero podczas spacerów Chmielną, moją ulicą w Warszawie?
[...] Hans Kloss. Wybuchowa rola. W połowie kariery. Nawet nie doczekałem szansy na zmianę emploi. Po prostu zbyt wolno zmieniałem się fizycznie [...] Lata płynęły, a ja ciągle byłem Klossem. Niesamowita postać. Ten, któremu zawsze wszystko wychodziło. Polak, oficer radzieckiego wywiadu, chociaż to padło w serialu tylko raz. I jeszcze w mundurze oficera Trzeciej Rzeszy [...]
Ale byli i tacy, którzy chcieli tajemnicę, dla kogo pracował J-23, wyciągnąć ode mnie za wszelką cenę. Rzeczywiście wspomnę tu czasy, gdy pytania dotyczące orientacji politycznej Klossa stawiano już całkiem na serio. I to komu? Mnie! Stanisławowi Mikulskiemu! I zarzucano mi, że jestem z KGB czy GRU, radzieckiego wywiadu. Wtedy to było zabawne tylko dla mnie... Kwestia przyzwyczajenia – przecież nie od dziś i do dziś bywam czasem bardziej Klossem niż Mikulskim.[...] *
Był też wielokrotnie konferansjerem na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej, gdzie również występował jako wykonawca. Był także konferansjerem na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze. Wierzył w socjalizm, a socjalizm okresu PRL-u wierzył też w niego:
Nie zamierzam też ukrywać, że byłem częścią artystycznego środowiska, które władza sprzed 1989 roku hołubiła nad wyraz. I nie tylko ja korzystałem z nadzwyczajnych przywilejów. Z tym, że ja się tego nigdy nie wyparłem. Dla mnie nie było wystarczające rzucić w odpowiednim momencie legitymacją partyjną, aby grzechy zostały odpuszczone. Ja się nie wstydziłem tej legitymacji wtedy i nigdy później. *
W latach 1970-ch był członkiem Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (KC PZPR). Podczas stanu wojennego został w 1983 roku wybrany w skład Krajowej Rady Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej. W latach 1986-1989 był członkiem Ogólnopolskiego Komitetu Grunwaldzkiego, a w latach 1988-1990 pełnił funkcję dyrektora Polskiego Centrum Kultury przy ambasadzie Polski w Moskwie.

Po tzw. zmianie ustroju w Polsce prowadził w telewizji teleturniej "Koło Fortuny" w latach 1995-98, a następnie prowadził program "Supergliny".

Był ojcem Piotra Mikulskiego i dziadkiem Jakuba Mikulskiego, byłego perkusisty grupy "Roan".

888
www.FilmyPolskie888.blogspot.com



IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
Filmografia pana Stanisława dostępna jest TUTAJ


Stanisław Mikulski: Koniak i kobiety / Making of "Ikony srebrmego ekranu" (2014)


Stanisław Mikulski: Rodzina / Making of "Ikony srebrmego ekranu" (2014)


Stanisław Mikulski: Marzenia / Making of "Ikony srebrmego ekranu" (2014)



Stawka większa niż życie (1968)
1969
Opętanie (1972)
Życie na gorąco (1978)
Dziewczyna i chłopak (1980)
Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć (2012)



Fragmenty z książki Stanisłąwa Mikulskiego "Niechętnie o sobie" © 2012 Wydawnictwo Melanż

* Zamieszczono bez zgody wydawcy jako cytaty zgodnie z prawem autorskim Konfederacji Szwajcarskiej w której ninejszy blog został zarejestrowany: Rejestr Praw Szwajcarii, 231.1, artykuł 25 (Schweizer Regierung 231.1 Art.25)

1 komentarz:

  1. super aktor i dobry czlowiek ktory nie wyparl sie swoiego swiatopogladu nie jak ci ktorzy wczoraj byli czerwoni a dzis sa super czarni

    OdpowiedzUsuń

UWAGA: PRZEGLĄDASZ STRONY ARCHIWALNE!
NASZ ZAWSZE AKTUALNY ADRES BIEŻĄCEJ STRONY TO:
tiny.cc/itp2